Nieuwe regels op komst
Het kabinet werkt aan nieuwe maatregelen in de loonbelasting die flinke impact kunnen hebben op werkgevers én werknemers. Denk aan veranderingen rond de fiets van de zaak, de auto van de zaak en aandelenopties bij startups en scale-ups. Sommige regels lijken misschien ver weg, maar kunnen grote financiële gevolgen hebben.
Reinink zet de belangrijkste plannen alvast voor je op een rij. Zo kun je op tijd schakelen.
Geen bijtelling meer voor hubfietsen
Fietsen zijn niet meer weg te denken uit het zakelijke verkeer. Maar hoe zit het met de bijtelling voor de fiets van de zaak? Onder de huidige regels gaat de Belastingdienst er altijd vanuit dat een fiets óók privé wordt gebruikt. Daarom geldt een bijtelling van 7% van de adviesprijs van de fiets.
Voor hubfietsen wil het kabinet nu een uitzondering maken. Dat zijn fietsen die werknemers gebruiken als schakel tussen bijvoorbeeld station en kantoor. Die fietsen blijven meestal op het hubpunt staan en worden niet mee naar huis genomen. Denk aan:
- een deelfiets op het station;
- een bedrijfsfiets bij een P+R-terrein;
- een elektrische fiets op kantoor die medewerkers delen.
Wat verandert er?
✅ Voor hubfietsen vervalt de bijtelling.
✅ Werknemers betalen daarover dus geen extra loonbelasting.
✅ Dit maakt het voor werkgevers aantrekkelijker om duurzame mobiliteit aan te bieden.
TIP van Reinink
Overweeg alvast hubfietsen als alternatief in je mobiliteitsbeleid. Het kan niet alleen kosten schelen, maar ook bijdragen aan je duurzaamheidsdoelen.
Pseudo-eindheffing voor fossiele auto’s van de zaak
Vanaf 2027 wil het kabinet elektrisch rijden verder stimuleren. Een belangrijke fiscale prikkel is de introductie van een pseudo-eindheffing voor werkgevers die fossiele auto’s van de zaak ter beschikking stellen.
Hoe zit dat precies?
- Stel je een niet volledig emissievrije personen- of bestelauto ter beschikking, dan betaal je als werkgever straks 52% loonbelasting over de grondslag voor de bijtelling privégebruik.
- Daarbij wordt geen rekening gehouden met een eventuele eigen bijdrage van de werknemer.
- Bovenop deze eindheffing blijft ook de gewone bijtelling voor de werknemer bestaan.
Voorbeeld
Heb je een auto van € 40.000 met een bijtellingspercentage van 22%, dan is de grondslag voor de bijtelling € 8.800. Over dat bedrag betaal je als werkgever straks 52%, oftewel € 4.576 pseudo-eindheffing.
Belangrijk: deze maatregel geldt niet voor volledig emissievrije (bestel)auto’s.
TIP van Reinink
Heb je een wagenpark met fossiele auto’s? Maak een plan om tijdig over te stappen op elektrische voertuigen. Dat kan fors belastinggeld schelen vanaf 2027.
Lagere belasting op aandelenopties bij startups en scale-ups
Tot slot komt er een mooie meevaller aan voor werknemers in de startup- en scale-upsector. Het kabinet wil aandelenopties aantrekkelijker maken met een nieuwe fiscale regeling.
Hoe werkt het nu?
- Werknemers betalen nu belasting (tot 49,5% in box 1) zodra hun aandelen verhandelbaar worden, óók als ze de aandelen nog niet hebben verkocht.
- Dit kan leiden tot flinke belastingaanslagen zonder dat er geld beschikbaar is om die te betalen.
Wat verandert er vanaf 2027?
- Belasting is pas verschuldigd op het moment dat de aandelen daadwerkelijk worden verkocht.
- Het effectieve belastingtarief gaat omlaag naar 32,17%.
TIP van Reinink
Begeleid je startups of scale-ups? Bereid je alvast voor op deze regeling. Het kan een goede manier zijn om talent te binden zonder direct hoge loonkosten.
Conclusie
Van hubfietsen tot elektrische auto’s en aandelenopties: de loonbelasting blijft volop in beweging. Sommige maatregelen liggen nog een paar jaar in de toekomst, maar kunnen grote gevolgen hebben voor je bedrijfsvoering en loonkosten.
Wil je weten wat deze plannen voor jouw situatie betekenen?
Neem gerust contact op met Reinink. Wij denken graag met je mee, zodat je fiscale risico’s voorkomt én kansen benut.